De afdeling Accommodatiebeheer kampte met een hoog personeelsverloop en een gebrek aan focus, waardoor energie verloren ging en verdere professionalisering lastig was. Tegelijkertijd bestond de wens om processen te verbeteren, samenwerking te versterken en de organisatie efficiënter te laten werken.
Tijdens de transitie zijn teamleden van alle betrokken afdelingen actief meegenomen in het verbetertraject. Op basis van de missie en visie van de afdeling is een heldere focus aangebracht en zijn risico’s in kaart gebracht. Daarnaast zijn een spendanalyse en marktverkenning uitgevoerd om inzicht te krijgen in de bestaande contracten en kostenstructuur. De uitkomsten zijn vertaald in een concreet advies en een verbeterplan voor de inrichting van de afdeling.
De resultaten spreken voor zich: het personeelsverloop is verminderd, de samenwerking intern is versterkt en er is meer uniformiteit in de aansturing van contractpartijen. Door heldere processen en beter afgestemde verantwoordelijkheden is de ‘waste’ in tijd en energie sterk gereduceerd. Bovendien is het aantal contracten met 60% teruggebracht, wat direct bijdraagt aan meer overzicht en efficiëntie.
De ingezette professionalisering heeft geleid tot een toekomstbestendige afdeling met duidelijke structuur, betrokken medewerkers en een duurzaam verbeterd werkklimaat.


